God morgon kära ni och välkomna till den sköna veckan efter midsommar! Det är som att midsommar stänger kapitlet försommar, med skolavslutning, sommarfester, listor att checka av och nu kliver vi istället in i nästa fas, sommar. Kort och gott. Fint så. Den här veckan fyller Lynn 10 år. Han önskar sig egentligen ingenting säger han men ska få en SUP, böcker och en fotbollströja, men största presenten är nog att mamma och Andrea kommer hit på onsdag och stannar över hans födelsedag. Då blir övervåningen deras. Jag ska plocka små blommor från rabatten och sätta i ett glas och ställa på nattduksbordet till dem, lägga fram handdukar och bädda rent i den sprillans nya gästsängen. Det blev onsdag i vårt hus, dag tre på sommarlovet, och jag vaknade först. Det är spännande med nya grannar, de här tjejerna bor i hagen mittemot. Hej gullis! Det finns lamm i nästan alla hagar. Jag tog en promenad och njöt av stillheten, tystnaden. Kom hem til ett hus där iallafall en var vaken. Efter ett tag vaknade alla och jag öppnade dörren ut till baksidan. Här kan man dricka kaffe kanske? Om man borstar undan. Dukade upp frukost. Grekisk yoghurt, chiapudding med kanel, hallon och granola. och ägg med riktigt gul gula, för att hönsen äter gräs tydligen. Dagen satte igång, jag drog upp gardiner och öppnade fönster, bäddade. Tog på mig min somrigaste bomullsklänning man bara drar över huvudet. Från min och Sofias gamla kollektion för Lindex. Vid 10 kom Lova från ground studios. Hon ska hjälpa oss med vår trädgårdsplan så vi har något konkret att gå efter de här första åren. Pontus är ju väldigt trädgårdsintresserad (lyllos mig!) och jag är både rastlös och taggad men vi fick höra att i år ska vi inte fokusera så mycket på att plantera för det gör man inte på sommaren utan på att rensa. Öppna upp, rensa ur dött och lätta upp i trädgården. Sen kommer sten och grus och äng. Medan Lova satt och skissade upp trädgården på vår stentrappa cyklade jag till Paulas och köpte grönsaker till vår lunch och färska örter att ha i kruka köket. Det är en av de sakerna jag är lyckligast över med nya huset, att det är små grusvägar och att man cyklar överallt. Jag satte örterna i terakottakrukor och köket blev bums 100% trevligare. Sen svängde jag ihop en stor caprese. Som vi åt med stekt bröd gjort på emmervete som jag gnuggat med vitlök. Kaffe på maten. På eftermiddagen åkte vi till Ljugarn för att hämta paket på Ljugarns handel och passade på att ta ett uppfriskande dopp. Classic Gotland, 22 i luften och 11 i havet. Dom två! <3 När Lova åkt hem, vi bestämt att planen kommer i slutet på juli och allt vi ska göra innan dess, dukade jag upp sommarens första plockbricka. Delice de bourgogne, lagrad getost, Gruyère, kvittenmarmelad, tryffelsalami, serranoskinka, salta rågkex, taralli, vindruvor, banderillas och mandlar. Det var som att landa, att spela yatzy i trädgården, sitta i solstolen och lyssna på en surrande humla. Kvällspromenad längs med åkrarna. och havet. Tänk att vi kan gå till havet nu. Jag lånade Lynns jacka. Passade perfekt. Vårt hus, så kär i dig! ✨