När jag blev press och pr-ansvarig på Beyond Retro 2007 var en av arbetsuppgifterna att sköta bloggen som fanns på hemsidan. Då och då dök det upp inlägg om vintageklänningar som kommit in, små tankar om hur man kan styla kläder, en denimskola och annat smått och gott. Ett år in på jobbet fick jag frågan av Emma Aspelin på ELLE, som hade läst Beyond Retro-bloggen och tyckte om den, om jag kanske skulle börja blogga på ELLE också? Vad ska jag skriva om, frågade jag och Emma svarade, om ditt liv. Jag frågade min bloggande kompis Sandra om råd och fick några stycken. Ta många bilder på dig själv, var tydlig och visa upp det du gillar. Ta bilder på fest och till vardags, vad du har på dig och vad du tycker om. En blogg är ju egentligen som en dagbok, med bilder. Jag minns inte exakt när jag gjorde mitt första samarbete på bloggen men mina kategorier visar 26 juni 2014. Då hade jag bloggat i sex år utan samarbeten. När jag började blogga fanns alltså inte annonssamarbeten utan vi som bloggade fick en fast ersättning av portalen varje månad som kom från banners som de i sin tur sålde till företag med hänvisning till sidvisningar. Numera är det reklamsamarbeten som står för mycket av ekonomin på bloggarna.Jag pratar sällan om influencers som en homogen grupp. Det finns så himla många olika typer. Vi som började med att blogga och lärde oss hur man berättar historien om sitt liv innan samarbetena började dyka upp. De som blivit kända från tv-program och de som hoppade in i branschen när den var på topp och blev Instagram-kända pga sina utseenden, kläder, hem eller färdigheter. Idag finns så himla många olika människor som arbetar med sina sociala kanaler. Jag kommer nog alltid se mig som en bloggare främst och skulle samarbeten försvinna idag skulle jag fortsätta skriva här. Som jag gjorde i sex år innan. Det finns en kritisk ton mot influencers som grupp som jag tror är baserad på det orimliga i att kunna tjäna riktigt stora summor på riktigt lite och flexibelt arbete. Det förstår jag verkligen, eftersom många också gör det på tvivelaktiga sätt. Men jag tror inte att det är för evigt. Ingenting är det, spciellt i en bransch som rör sig så snabbt och dopat som den digitala.Det skrämmer inte mig att influencers arbete i framtiden kanske ser annorlunda ut. Jag tror att det är bra. Många mår inte bra av att visa upp sitt liv och konstant lämna avtryck i det offentliga rummet där det ska tas emot med en åsikt eller känsla. Det är skört att inte alltid få hejarop. Eller behöva skapa en persona som alltid får hejarop, man bränner ut sig av att pleasea. Jag visste när jag var riktigt liten att jag skulle jobba med något kreativt. Efter gymnasiet hamnade jag i mediabranschen av en slump istället för teatervärlden som jag jag hade planerat och vips fick jag testa att vara kreativ på helt andra sätt än jag tänkt. Istället för pjäser, kostym, scenografi och en scen blev det tv, fotografi, text och berättelsen som är en blogg. En mycket mer kommersiell väg att gå. Kanske hade mitt liv sett annorlunda ut om jag inte började jobba på ZTV som 19-åring och istället kanske utbildat mig till något inom scenkonst? Jag ser inte livet som förbrukat och det finns så himla mycket mer man kan göra i framtiden. Jag tror inte heller på att ångra tider i livet utan på att det är mening med det mesta som kommer. Att jag lärt mig mycket under de här åren, om mig själv, fotografi, om människor och tendenser i samhället. Jag har också ett tydligt behov av att vara i kontakt med mina tankar, och där har bloggen varit underbar. Samarbetena gör att jag kan försörja mig, min familj och utveckla mina andra verksamheter som jag älskar att driva och jag känner tacksamhet gentemot det. Att jag kunnat säga nej till sånt jag inte vill göra och ja till det som passar mig. Det är ett fantastiskt jobb.Influencers i framtiden. Det är svårt att förutspå tycker jag. Kanske kommer fler och fler välja en ny bana. De som gled in under boomen där pengar fanns att tjäna på snabba Instagrambilder kanske inte har en långsiktig plan. Kanske mår de för dåligt av att vara i andras blick och alltid göra rätt, eller så är det helt enkelt inte värt det i en snävare ekonomi. Mina nära vänner brukar alltid säga att de aldrig skulle kunna göra det jag gör, och jag förstår precis vad de menar. För det är inte för alla dela sitt liv på det sätt jag gör. För mig känns det tryggt och självklart, eftersom jag kommer från en offentlig familj och aldrig vetat annat. Boomen som varit för influencers de senaste åren är på väg att röra sig vidare. Vissa har investerat smart, startat framgångsrika bolag och fokuserar på det. Andra har bränt ut sig och gjort bort sig, vissa tröttnar kanske och vill ha ett liv mer i skymundan och andra älskar känslan av att ha ett kall och går fullt ut på det för att berätta om sin passion, oavsett vem som läser. Så länge vi tycker om att slöscrolla, titta på tillfredsställande videos på jättemycket foundation eller klädbyten så kommer influencers att finnas. Innehållet kommer vara det viktigaste. Vi vill lära oss något, må bra och ge guldkant till livet. Känna att vi har sällskap och inte är ensamma i en hård värld. Se något som är vackert, känna hopp om livet. Det mediokra som inte kan kämpa sig genom bruset kommer försvinna först. Så länge människor njuter av att titta på pormaskar som kläms så kommer den typen av innehåll alltid finnas. Vi väljer själva vad vi vill ha för underhållning i vårt liv och många verkar älska att irriteras, känna, tycka och undra. Kanske tröttnar vi på det snart för att istället bara må bra och blicka inåt? Vilken roll har influencern då?Vad tror ni?