God morgon kära ni, mitt i sommaren! Så himla mysigt att vi är här nu, med varmt och skönt hela vägen fram till oktober om vi har tur. Sommaren börjar på riktigt med midsommar tycker jag, fastän jag vet att det rent konkret blir mörkare efter den dagen. Men så kan man ju inte tänka eftersom det som räknas egentligen är ju de ljumma brisarna, vajande havrefälten och varma doppen. Det vet ju alla. Midsommarafton började prick här, på min sida i sängen. och fortsatte med en ensampromenad längs med vår lilla grusväg. Fina fina vallmofälten. Jag kom hem och plockade in en liten bukett att ställa i badrummet. På midsommar vill man ju ha buketter med ängsblommor överallt! Sen gjorde jag bananplättar som vi åt med jordgubbar, hemgjord hallonchiasylt och lönnsirap. Finduken var framme till högtiden som ni ser. Jag bäddade och städade undan allt som hamnar på golven, läs kläder och handdukar. Gjorde en outfituppställning för kvällen. Klänningen är från Rodebjer och skorna från Sezane. Jag ställde den lilla buketten i badrummet. Och sen bar det av på midsommaräventyr! Det började med vår första långpromenad tillsammans den här sommaren. Tidigare var ju detta en stor del av vår tradition, att åka iväg hemifrån tidigt på morgonen och gå långa promenader. Nu trivs vi så bra hemma att vi inte kommer iväg förrän sent om ens då, och jag tänker att det är ett bra tecken för trivsel och lugn. Vi promenerade runt Stavgard där det pågick ett bröllop med vikingatema (det mest gotländska vi har!) och medan de gjorde vikingaaktiga utrop och skålade i mjöd inne från vikingabyn gick vi runt längs hagarna och plockade en midsommarbukett. Ett snabbt dopp vid Hertsatranden. Två modiga och starka 13 grader har vi här. Kom hem till enkel yoghurtlunch. Och buketten som hamnade i vas. På den finaste platsen i köket. När klockan blev 15 gjorde vi i ordning en trädgårdsbukett och tog fram en flaska vin. Jag satte på mig klänningen. Vi var nämligen bjudna över till grannen på kombinerat födelsedagskalas och midsommarfirande! Vi gick den korta lilla snutten över. Reste en midsommarstång, dansade små grodorna, pratade med alla våra gulliga grannar, fick en rundtur i huset och åt midsommartårta. Sen satte jag upp håret i en 1960-talsfrisyr och det var dags att göra midsommarkväll! Vi åkte ner till Sibbjäns, ett hotell och en restaurang på Sudret som vi älskar. Vi beställde in rabarberdrinkar med fläder. och gick runt i trädgårdarna och smuttade på dem medan Lynn spelade fotboll med en ny kompis. Här måste vi bo någon gång i sommar. Förra året var så härligt. Två taggade. Vid sju satt vi till bords. Först fick man champagne. Till förrätt: matjessill, paj, färskpotatis, gurka, ägg, gräddfil, picklad rödlök. och till varmrätt en massa gott grillat från gården med chimichurri. Detta ska jag göra i sommar när vi fått fram grillen! Vi satt på långbord i solen och pratade med de andra gästerna. Strosade runt och njöt medan Lynn lekte med de andra barnen. En trädgårdsmålbild har vi här! Till efterrätt fick vi sockerkaka med jordgubbsglass och grädde. Solen gick ner över gården. och i sommarens sista sena strålar åkte vi hem till vårt hus. I bilen sa Pontus att det kan ha varit hans bästa midsommar någonsin, bara en sån sak. Det var allt från midsommar på Gotland!Förresten! Imorgon kommer jag berätta en spännande sak här på bloggen, så missa inte att kika in här då. Puss! ❤️