Nu tänkte jag berätta lite om hur jag fotograferar och redigerar. I det här första inlägget börjar vi med själva fotograferingsbiten så tar vi redigeringen en annan gång. Jag är ju ingen professionell fotograf på något sätt, utan det här blir bara som en liten redogörelse av hur jag gör. Jag älskar att läsa om olika redigeringsknep, men i slutändan är det ju bara övning och en vettig kamera som räknas. Fast några få tips på vägen är ju aldrig fel! Först och främst så fotar jag oftast med inställningen som heter P, ibland har jag M, men aldrig någon av de andra. Jag har en Nikon D7000, och tycker att den är väldigt bra. Den kostar ungefär 10 000 kronor och är min tredje kamera sedan jag började blogga. Det går att filma i HD men den och så är iso-ljuskänsligheten väldigt hög. Jag använder i princip bara ett objektiv. Det är ett fast objektiv på 35 mm, med en f/1.8G bländare som kostar strax under 2 000 kronor. Det betyder att det inte går att zooma med det och att det lätt släpper in mycket ljus. Det gör det extra bra för att ta bilder på kvällen, inomhus och på personer, sånt som jag gör ofta! till exempel här. Objektivet är mycket bra för porträttfotografi också. som här. Jag är mycket nöjd, men är såklart sugen på lite andra objektiv för större möjligheter, men det kommer snart! När jag fotograferar brukar jag tänka på lite olika saker. Viktigast, om man drar ner det till sin essens, är nog ljus, djup och motiv. Vi börjar med det förstnämnda. Ljus. Innan jag tar en bild kollar jag alltid var det är för ljus, sen anpassar jag mig. Jag har nästan alltid ljuset i ryggen men kan ibland ta en bild i motljus för att få den effekten medvetet, som i översta bilden. Jag fotar helst inte i direkt solljus, mörk skugga eller mitt i natten. Bäst ljus tycker jag det är på morgonen eller i skymning. Då är det lättast att fotografera och man får inte svåra skuggor. Om man inte vill leka med ljuset (typ använda sig av ljus som sirlar in genom fönster eller persienner) är det alltså enklast att fotografera med solen i ryggen, utomhus och på morgonen, eller eftermiddagen. En annan sak jag brukar titta efter är djup i bilden. djup. Då menar jag att det finns något i förgrunden, något på mellanlångt avstånd och något långt bort. Det ger ögat mycket att titta på och känslan av att man är lite gömd och tittar på något som pågår, långt ifrån en studiomiljö. En sista grej är motivet, det känns ju lite självklart sådär, men är ju viktigt. motiv. Motivet blir nästan alltid bäst om det inte vet att man fotar. Ett samtal, en kattblick eller en förfestdans. Motivet ska ju skapa innerligheten tycker jag, och allt det andra bara förstärka. Sånt som jag tycker om är flyktiga saker som en vindpust, eller tvärtom, något väldigt uppstyltat. stilleben och ögonblick. Jag fotograferar gärna blommor, de är så levande och ger en fin stillebenkänsla. Människor är ju också såklart underbart, men helst ska de inte se att man har kameran, vilket är lite svårt när min kamera är mycket stor och otymplig. Jag frågar aldrig om jag får fota. Jag bara drar upp kameran, har den inställt på att ta många bilder snabbt i följd, och så tar jag kanske fem-tio stycken på varje motiv. Då brukar iallafall en bli skarp och så har van några olika varianter. Jag drar hellre upp kameran än inte, så oftast hänger den på min axel. Jag brukar nästan alltid bestämma mig för om jag ska fotografera kvällen eller dagen innan jag går hemifrån. Då har man det siktet inställt inom sig och tenderar att se fler vackra saker än om man bara har kameran med sig i väskan. En annan sak jag brukar tänka på när jag fotograferar är utsnittet. utsnitt. Man behöver ju inte alltid ha motivet på det självklara stället i bilden. Även vinkeln kan ju vara på lite olika sätt. ovanifrån. Jag tycker att ovanifrån ger en väldigt snygg tvådimensionell effekt. Som en målning, eller att man spionerar ovanifrån. Det kräver dock att man vågar ställa sig på stolen på modefesten och fotografera, men det vet ni att jag gör. Om man ska fota på kvällen eller i mörka rum blir det lite knepigare. Jag håller fortfarande på att lära mig ställa in bländare, iso och exponeringstid så det blir fint, men det är ju olika för varje miljö också. mörkerfoto. Om jag befinner mig på ett mörkt ställe brukar jag öka isot lite och sen dra ner till -0.3 eller 0.7 på symbolen som ser ut så här: +/- på översidan av kameran. Vad det betyder är jag inte helt säker på (tror det är slutartid och bländar-kompensation?) men det får jag helt enkelt lära mig. Iso-antalet hjälper bilden att bli ljusare, fast ju högre antal man har desto brusigare och kornigare bild. Normalt har jag väldigt lågt iso-antal, typ 400, men på kvällen kan jag dra upp den till 1600 ibland. Jag letar iallafall alltid efter en stark ljuskälla när jag fotar i mörker. Ett ljus, eller kanske en mobillampa som på bild nummer två. Om det är mycket blått i rummet kan ett varmt levande ljus ge bra ljus, eller en kall datorskärm om man är i ett stängt rum med varma toner. Nästa grej är att fota sånt som rör sig. Lite suddig bild i fart är väldigt fint tycker jag! Då kan man leka med slutartiden också för att få olika suddighet. slutartid. På de övre bilderna har jag kort slutartid och på de två sista har jag längre, så effekterna blir olika fast det rör sig på alla bilder. Här får man öva sig fram. Svårast är nog ändå att vara redo med kameran när det händer något och inte vara rädd för att chansa. Hur lång slutartiden är blir ju lite på slump, om man inte förberett sig på duvfoto. Sist ut är vitbalans. Jag tycker kanske att det är viktigaste grejen. Oftast har jag på auto, men befinner jag mig i ett mörkt rum, eller någonstans utan dagsljus brukar jag ställa in vitbalansen manuellt. Då tar jag en bild på något vitt i det rum jag sen tänkt fota, typ en vägg, och så sparar jag den i kameran och har den förvalt under kvällen. Funkar superbra om man till exempel ska fota en fest eller mat, då färgerna verkligen kommer fram skarpt. vitbalans. Jag brukar ta en vitbalans som lutar lite åt det blå hållet, det är oftast lättare att snygga till i redigeringen sen, och vackrare tycker jag. Just nu har jag samma vitbalans inställt som jag alltid plockar fram när jag är inomhus på kvällen, sen kan man välja att gå lite åt det blå eller gula hållet på färgkartan i kameran om det behövs. Hur man ställer in vitbalans är olika på alla kameror men jag går in i menyn, väljer vitbalans, skrollar ner till "förinställ manuellt", trycker på minustecknet, sen ställ in och så tar jag en bild på något vitt. Det här kam man läsa om i sin manual. När man fått in en snygg vitbalans blir bilden en helt annan grej. Det mystiska och "krispiga" kommer fram, och som det låter, det vita blir vitt på riktigt. Nästa gång ska jag berätta hur jag redigerar. Undrar ni något är det bara att fråga i kommentarsfältet såklart, men som sagt, jag är verkligen ingen fotograf, bara helt självlärd genom bloggen och med klurigare och klurigare kameror. <3 Here's my guide to photography! I'm not a professional, this is just my way of doing things. Hope you find it interesting! Ask me if you have questions, and next time, I'll talk about editing! Click the flag for english.