God morgon och välkomna till ännu en sommardag! I torsdags gjorde jag min godaste frukost. Detta måste ni testa. Yoghurt, chiapudding med kanel, frysta hallon som kokas upp med vanilj och sen får svalna, jordnötssmör och granola. Kaffe, melon och två ägg till. Då ska vi nog klara av den här fullproppade dagen! Jag vill börja med att presenterna min bästa sommaruppställning för beauty! Min topp fem:- Vitt nagellack (för det är snyggast på tånaglarna på sommaren) i en perfekt vit som inte är för täckande.- Hårolja som inte blir tung men doftar otroligt och gör sommartopparna mjuka. Dunderbra att ha i kombination med torrschampo om man vill få både glasigt och fluffigt hår.- Ovan nämnda torrschampo. Jag har fått byta favoritsort nu när mitt förra har utgått men denna är riktigt bra! Viktigast är att håret blir mjukt och fluffigt och inte dammigt och stelt.- Min trotjänare i sommaren, self tanning mist. Den är såååå bra! Tåls att sägas om och om igen. Speciellt i ansiktet men funkar toppen på kroppen också om man sprayar långt ifrån och gör det några gånger. Man behöver inte smeta ut den, den torkar fort, doftar gott och ger inte fläckar på kläderna.- Slutligen min sommardoft. Jag gillar att ha riktigt komplexa och örtigt rökiga dofter på sommaren och inte alls blommigt och sött som man kanske tänker. St Paul från Frama doftar citrongräs, koriander, sandelträ och cederträ.Det var alla! Jag målade tånaglarna. Klädde på mig och som ni ser, hängde upp husets första spegel i sovrummet. Ett gammalt loppisfynd som hängt med från hem till hem. Just den här typen av swedish modern-speglar är så klassiska att de passar i alla olika typer av hem tycker jag. Det var mulet och blåsigt så jag bestämde mig för att ta tag i en grej som behövde göras, nämligen att städa och rensa efter flytten. När man flyttar så stuvar man ju in grejer lite överallt och det är inte så lätt att ta sig tiden till att sortera i lugn och ro för allt händer på en gång, men det är smart att göra det ganska tätt inpå, innan vardagens prylar hittat in i varje vrå. Jag tog fram alla stora kassar med kuddar, täcken och sängkläder och rensade ut, gjorde en kasse med ett komplett bäddset och la resten i mormors stuga, vår lada som har ett inrett rum som kommer bli ett framtida gästrum. Nu kan man äntligen gå in i städskåpet igen! Jag blir så glad av att städa och sortera på sommaren. Som att jag rensar mitt huvud efter den långa vintern. Pontus satte igång med den ledsna plätten under kastanjen. Här har det varit byggbord i ett år och gräsmattan har fått sig en törn. Vi ska göra det så trevligt det går den här sommaren, men framöver har vi stora planer för den här delen av trädgården. En annan grej som blir skitigt efter en renovering, dränering och golvläggning, fönstren! Jag putsade alla nio på nedervåningen och fyra på övervåningen. Syns det vilka fönster vi hunnit restaurera? Vi har en snickare och en fönster- och linoljeexpert här på Gotland som hjälpt oss med det. Känns som en kärlekshandling till huset. Paus för lunch. Får man äta samma som till frukost? Ja. På eftermiddagen åkte vi till Rone Smissarve och köpte grönsaker. och till Kuriåsa där jag lagt undan massa tallrikar och skålar i röd Willow. Den finaste servisen till mörkt trä. Hem igen. Det kommer bli så fint med stenbänkskiva här sen tror jag. Jag bloggade, mailade, kollade hotell till Way out west. och sen dukade vi fram plockbricka igen. När man bara är tre räcker den flera dagar. Till middag åt vi grillad aubergine och paprika, vit quinoa, tomat, spenat, fetaost och pumpafrön. Så himla gott! Kommer bli en sommarklassiker tror jag. och sen fortsatte städrycket, som det kan göra när allt är nytt och det är ljust fastän klockan är 21, med att jag putsade alla fönster i punschverandan. Ser ni skillnaden? Det blir som att gå från svartvitt till färgfilm, så tillfredsställande att sakta ta sig igenom allt bygg och komma över på andra sidan. 🫧🧹