Jag har en mapp i telefonen som heter somrigt där jag sparar olika tips och idéer inför sommaren, mest mat, och nu tänkte jag dela några med er så ni också får det lite mer somrigt i ert liv! Emilie Holm fångar livet så himla fint. En dröm hade varit att ha henne på besök i Gotlandshuset och låta henne gå loss med kameran, men måste ha en bänkskiva först i köket känner jag. Den här bilden sparade jag iallafall för att påminna mig om hur fint det är med en enkel trädgårdsros i ett dricksglas. Vi har en del olika rosor som växer i trädgården, det ska bli spännande att se vilka sorter nu när de slår ut. Underkläderna som hänger här i bild kommer från Linerie Lingerie. Deras Soft Kiss Balcony Bra står på min önskelista. Att ha fina underkläder är verkligen en härligt lyxig känsla. Amanda Bugge dukar alltid upp så mysigt för sig med frukostskålar på en bricka. Två olika tips på frukost kommer här. Chiapuddingen blir godaste om man parar ihop den med fet härlig grekisk yoghurt, granola och kompott. Dessutom har jag insett att den får bättre konsistens om man gör den i en bred och låg bytta istället för tex en burk. Pasta är väldigt somrigt tycker jag. Ta med en skål ut i trädgården med ett glas kylt rött och äta uppkrupen i en loungestol eller med tända ljus inne vid brasan när det regnar. Den Köpenhamnsbaserade restaurangen Osteria 16 gör massa enkla pastarätter som de delar på sin Instagram och den här med salsiccia och bröd kommer jag definitivt bjuda på i sommar när vi får besök. Bra att samla på enkla luncher och sallader till sommaren när man vill vara ute så mycket som det går. Jag hamnar lätt i att bara ta en skål yoghurt till lunch om jag är mitt uppe i någonting kul, som att fixa i trädgården, så jag samlar på mig idéer på annat för att variera. Mackor med tonfisk, tomat, oliver och bönor från French family food. Lauren Morgans sallad med morot, linser och fetaost. Tre ingredienser som passar perfekt ihop. Gott med dill också! Lisa Olsson gjorde också en sallad som såg god ut, med morot, zucchini, sega tranbär och massa frön. Blev så lycklig när jag såg den här somriga korgen hos Frederik Bille Brahe. Nu stänger hans ikoniska restaurang Apollo bar och snart öppnar hans nya restaurang, det ska bli spännande att se vad han hittar på! Stopp vad gott och precis lagom svårt med små Pavlova-maränger, grädde och bär som dessert. Perfekt när man är många. Här fotat av Maria Franck som har ett konto jag alltid blir glad av. Mer från Emilie Holm, här i hennes kök. Fint med en enkel tennbricka och trädgårdsros. Påminner mig om att hålla ett öga efter munblåsta dricksglas i färg på loppisarna i sommar. Ett enkelt snack från Tart London. Rädisor, yoghurt, getost, honung och rökigt paprikapulver. Ska definitivt testas. Blev påmind om att det finns så många klassiker jag inte sett, fullproppade med heta män i snygga kläder! Perfekt för sommaren ju. Dags att se om Talented Mr. Ripley från 1999, men också Plein Soleil från 1960 som är den första filmatiseringen av boken filmerna är baserade på. Boktips jag blev sugen på från La Bagatelles postcard. Slutligen pasta med räkor, nu kan sommaren börja! 🌞🍝