Konstmysterier. Jag dras till dom och faller ner i slukhål av spännande historier om gamla verk med magiska berättelser. Vaknar rusig efteråt och vill ha mer. För tio år sedan såg jag med egna ögon ett konstverk av Johannes Vermeer i Amsterdam och blev helt fast. Vermeers konstverk är speciella eftersom de ser ut som stillbilder tagna ur en rörlig film. Han är känd för sitt ljus men visst skulle det här tidiga verket kunna vara en screenshot? En kort sekund när kvinnan i den röda hatten vänder sig mot oss och allt händer i hennes blick. Känner vi varandra? Ljuset nästan överexponerat på hennes kind, blicken öppen. Tungt trä och mjukaste siden. En stolsknopp ur fokus i förgrunden. Fantastiska färger. Johannes Vermeer, 'Girl Reading a Letter at an Open Window', 1657-59. Skick efter restaurering, © Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden (detalj). Foto: Wolfgang KreischeEtt Vermeermysterium som nyligen uppdagades var att det tidiga kända verket Girl Reading a Letter at an Open Window delvis var övermålad och att det inte var av konstnären själv som man först trott utan av någon annan vid ett senare tillfälle. Johannes Vermeer, 'Girl Reading a Letter at an Open Window', 1657-59. Skick efter restaurering, © Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Foto: Wolfgang KreischeVäggen bakom kvinnan återställdes till sin ursprunglighet och visst är det magiskt när verk inom verket dyker upp? Så här beskriver Stephan Koja, chef för Gemäldegalerie Alte Meister, upptäckten:"Med Girl Reading a Letter at an Open Window har Vermeer hittat sin alldeles egna stil. Den ingår i en serie målningar där personer, oftast kvinnor, stannar upp under en aktivitet, vilar och reflekterar. I den tar Vermeer upp grundläggande frågor om vår existens. Detta är också fallet i vår bild: Med amorinen i bakgrunden blir målarens egentliga avsikt tydlig. Bortom det skenbart kärleksfulla sammanhanget handlar det om ett grundläggande uttalande om den sanna kärlekens natur. Innan dess har vi alltså bara tittat på ett rudiment. Nu förstår vi den som en nyckelbild i hans konstnärskap."Här kan ni läsa mer om upptäckten. Men åter till den filmiska känslan.Härom dagen stötte jag på en dokumentär som handlade exakt om detta. Tim's Vermeer undersöker möjligheten om Vermeer kanske använde sig av optiska verktyg när han målade och att det var så han fick till den unika verkliga känslan. Istället för att skissa som många andra konstnärer gjort. Det finns nämligen inte skisslinjer under hans målarfärg, men hur fick han då till den otroligt verkliga kompositionen, ljuset och de perfekta färgerna? För visst känns färgerna som exakt de färgerna man ser i ett rum? I dokumentären från 2013, som är tokigt klippt och inte alls välputsad som senare dokumentärer brukar vara, får vi följa Tims besatthet i att söka svar på gåtan Vermeer. Precis som i den nya serien Rehearsal bygger han upp en exakt kopia av rummet som Vermeer målar i tavlan The Music lesson och försöker själv, under lång tid och mycket hårt arbete, skapa sitt alldeles egna konstverk. Tim's Vermeer. Den här typen av besattheter och nyfikenhet tycker jag är så otroligt spännande. I kombination med det ofta onåbara mysteriet som är konst så är det fredagens rekommendation från mig till er. Kanske har ni andra saker för er, är ute och gör stan, men om inte - se den!Ha en underbar helg så hörs vi imorgon. Puss!