När man som jag driver eget företag och har många jobb samtidigt är det viktigt att hålla i ordning på allt man gör. Därför kommer här en liten guide på hur man får det att funka och får saker gjorda, som en checklista för ett fungerande frilansliv! Så här gör jag. - Skriva listor. Varje dag börjar jag med att skriva en lista. Den kan innehålla allt från att skicka fakturor, skriva fakturor, skriva ut fakturor, svara på mail och ringa samtal! Ofta skriver jag tom in privata saker i listan. Allt för att jag inte ska stå förvirrad mitt i ett rum och inte veta vad jag ska göra härnäst, i vilken ordning och sen inte få nåt gjort alls i slutändan. Här kommer ett exempel på lista jag skrivit: - epilog - ringa Frida (Annedalsprojektet) - kolla vinglashållare ÄH - boka tåg till wow med Devi - packa till Gotland - förbereda möhippa till lör. - pricka av inköp med Gabrielle - Få tag på Susanna Slör!! (ang. lokal i konstakademien) - maila Emma om nycklar - kolla vad som behövs i helgen (tv4 nyhetsmorgon, ta med favoritbok?) - skicka fakturor till P1, ÄH, Maria (brud), PS Hanna Lindblad, Ellex3 PS betyder Personal Shopping, brud betyder brudklänningsuthyrning, ÄH betyder Äntligen Hemma och Gabrielle är min inredningsassistent där. Jag använder mig av förkortningar för att snabbt se vad det handlar om. Inga konstigheter. Sen skriver jag ju to do-listor på bloggen varje måndag också, för att börja varje vecka med en kort summering så jag vet vad som väntar! Listorna är mer en psykologisk grej än en praktisk. Känslan av att stryka saker på en lista gör att jag hela tiden tittar framåt och inte fastnar. Även småsaker måste strykas. - Fakturor När man har många småjobb som jag blir det en del fakturor, och eftersom jag är världens oordningsammaste försöker jag hjälpa mig själv genom att ha ett litet system! Så fort jag får ett jobb skriver jag in det i min jobbkalender. Om det är en PS tex så skriver jag så här: PS Maria Ljung Strl. 38-40 11.30 Zinken Fest och vardag ej fakturerat Sen när jobbet väl är gjort så skriver och skickar jag fakturan och gör ett kryss över bokningen i kalendern. Jag lägger fakturan i en mapp som heter "ej utskrivna fakturor" och när jag skrivit ut alla i den mappen flyttar jag de till en mapp som kort och gott heter fakturor 2012. När pengarna kommit in gör jag en bock på den utskrivna fakturan och lägger i en fysisk mapp. Då kan jag se om någon faktura inte kommit in, om jag skickat fakturan, ej skrivit ut den än eller vilken status den har. - Bloggen Oftast bloggar jag på känn och inte alls förberett, men om jag kommer på något som jag vill skriva om (tex detta!) lägger jag in det i en mapp med bloggidéer. Där finns även era önskeinlägg! Oftast skriver jag "blogg" överst på en dag i min kalender om jag kommer på att just den dagen ska dokumenteras. Tex om jag vet att jag först ska förbi Lotta Külhorns ateljé (hon är så himla inspirerande och allt är så vackert där!) och sen på middag hem till mästerkocken Ulrika. Då är det lättare komma ihåg att fota under fler tillfällen under dagen och inte bara på kvällen. Jag har sällan förberedda blogginlägg, men på måndagarna försöker jag gå igenom helgens bilder och på söndagarna går jag igenom min kalender och skriver måndagsschemat! - Kvitton Jag är en riktig kaosperson när det kommer till kvitton och har helt ärligt an byrålåda hemma som jag sparar dem i. Jag investerar ju mer och mer i mitt företag och när något är köpt försöker jag så fort som möjligt bli av med kvittot ur plånboken och lägga det där. Sen sorterar jag några i taget in i en pärm jag har som har olika fack för varje månad! Supersmart och enkelt sätt att hålla reda på dem sen när det är bokföringsdags! Men skulle jag lägga dem direkt där skulle jag säkert glömma det och tycker bättre om att göra mig av med dem ur min privata värld först och sen sortera. - Mail Min mailinkorg är ganska livad för att underdriva. Jag får ca 70-200 mail om dagen. De flesta är förfrågningar och press. Min taktik är att börja läsa mailen från det äldsta och sen klicka mig framåt när jag sitter vid datorn och har tid. Problemet är ju att jag inte sitter där hela dagen utan springer omkring och då har jag utvecklat en teknik som gör att jag kollar igenom alla mail och markerar de som jag behöver sitta längre med (intressanta förslag, intervjuer, frågor, bloggläsarmail, från något av mina fasta jobb så som ELLE eller Äntligen Hemma och spännande nyheter). De som jag bara skummar förbi är tex aktivitet från flickr och reklam som inte intresserar mig. När jag sen har tid igen går jag igenom de olästa mailen en och en, bakifrån och fram till senast mottagna. Jag svarar aldrig på mail utan min kalender bredvid mig, då kan det hända att jag missar att preliminärkolla eller boka ett datum som jag sen inte kan och det blir missförstånd. Jag måste ha mailet oläst innan jag kollar kalendern. När jag får jobbförfrågningar på mail brukar jag skriva att de gärna får berätta kort först via mail och sen ringa om det passar mig. Ibland är det jobb som ligger väldigt nära reklam och sånt vill man ju veta innan man fortsätter så man inte nappar och sen blir besviken. När jag fått veta ett par meningar via mail så pratar jag helst på telefon! Jag gillar att ha basic fakta på mail som jag kan återkomma till, men inte tusen mail om samma sak som kan förvirra i slutändan. - Söka jobb I min branch gäller det inte bara att ta emot förfrågningar, jag tänker hela tiden på vad jag själv vill göra! När man jobbar med många olika saker kan det vara lätt att försvinna bort i jobben och glömma sig själv, och för att undvika det är det smart att hitta på egna saker hela tiden tycker jag! Därför har jag ett par mappar på min dator med allt från stora idéer till små samarbeten jag vill göra. Namn på personer jag vill jobba med och sånt jag drömmer om. I min mapp står det bla: - Bea Szenfeld, kollektion! - vegetarisk kokbok - picknickbilderna och recepten Ulrika och jag gjorde - Carolina Gynning - radio - elsabillgren.com och en hel del hemliga saker då också förstås. När jag söker jobb brukar jag försöka att tänka igenom det några varv först. Något jag tycker är svårt är när jag får frågor om att göra något i ett sammanhang och jag frågar vad och de inte har någon aning. Det är ofta man tror att vid första tanken måste man höra av sig men jag fnular hellre på idén tills den är riktigt bra innan jag pitchar! Om jag söker ett tv-jobb så brukar jag tänka att jag ska vara mig själv, inte stressa och inte jinxa för mycket! Ofta blir man så himla exalterad och vill säga till alla, men då blir fallet väldigt högt när man inte får det också. Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle få inreda på Äntligen Hemma, men efter en casting som jag mest tänkte var på kul och massa trevliga möten gick det ju hur bra som helst! Kanske för att jag inte la alla mina ägg i den korgen utan hade tusen andra saker på gång, om inte andras, mina egna projekt! Att ha egna saker för sig tror jag är det bästa man kan göra för sin karriärs skull, oavsett vad man jobbar med. Då bygger man självförtroende och lär sig om sin passion och sin duglighet! Gå ihop med ett par geniala personer och starta något nytt! En annan sak jag ofta tänker på är att hitta på nya saker när jag fortfarande är igång med det gamla. Om jag tex gör något tillsammans med Lotta Külhorn som jag känner blir superbra passar jag på att direkt prata om nästa projekt! Då är det lättare att gå vidare tillsammans eftersom man redan träffas ofta och inte behöver börja från början när projektet är klart. Det är alltså lättare att hitta nya jobb när man är i jobb. - Kontor Det svåraste med att vara frilans är diciplinen tycker jag. Det får jag ofta mail om också, hur ska man göra för att inte äta frukost i fyra timmar och sen småpilla med något och sen har halva dagen gått?! Alla har ju inte det här problemet, men jag kan lätt hamna i en cirkel där jag tittar på mailen varannan minut, hamnar på Pinterest och sen skickar ett mail istället för att bara ta tag i de sakerna jag måste få gjort! Då är ett kontor himla bra. När jag jobbar hemma finns det alltid annat att göra, men har man ett kontor eller en skrivbordsplats, så är det lättare att komma iväg tidigt och börja jobba! Dessutom sparar man på kroppen om man sitter vid ett vettigt skrivbord och på en bra stol några dagar i veckan. Jag höll på att krossa mina knän efter ett tag på golvet hemma (eftersom jag inte gillar att jobba i soffan). På kontoret har jag allt som rör mitt jobb. Allt från gamla balklänningar, slöjor, brudklänningar, kvittopärmar, utkast, avtal, inbjudningar, budadress och visitkort. Så nu är det mycket luftigare hemma, tänk att jag fick plats med alla dessa klänningar hemma förut! Eftersom jag inte sitter vid skrivbordet varje dag så passar det utmärkt att dela med vargen! Vi betalar 2500:- plus moms varje månad var för vår lokal. Det är väldigt lite pengar för att få ha kvar sina knän och få saker gjorda! Man ska inte vara rädd för att investera i sitt företag, men tänk på att göra upp en plan och se vad som är rimligt! Många jag känner hyr in sig hos likasinnade och iom det får man fler jobb i sin kategori! Vargens manager sitter på en pr-byrå så ni kan ju tänka er vad det ger honom för utmärkta jobbförslag! Själv trivs jag utmärkt i min ljusa underbara lokal där mina kunder kan prova klänningar och spegla sig ifred, och eftersom det är så högt i tak får jag plats med dubbelt så många klänningar! - Att vara ensam Det tråkigaste med livet som frilans är att vara själv. För mig är det viktigt att alltid ha smarta personer bredvid mig, och det tror jag man ofta glömmer bort. Bara för att man jobbar själv behöver man inte äta själv. Jag brukar bjuda över Louise som jobbar i närheten på lunch ibland om jag är hemma, och frukostmöten med inspirerande vänner är alltid utmärkt! Bara en after work som handlar om drömmar kan vara givande tycker jag, och ge inspiration till morgondagens arbete! Om man inte sitter bredvid kollegor på jobbet så får man hitta sina egna jargonger och mailtrådar med andra frilansare man känner. Man kan ha hattfredag eller jobba hos varandra ibland! - Begränsningar Det allra bästa med att vara frilans är att man inte behöver begränsa sig själv. Jag startade mitt företag för att jag spelade lite skivor ibland under tiden jag var anställd, och iom att jag jobbar med mig själv mer så ändras också min roll i mitt företag! Det viktigaste tycker jag är att jag får vara kreativ och sätta mina egna ramar och gränser. Vad jag duger till, ja det bestämmer jag! Självklart kan alla spela skivor, det är bara att testa, så varför inte prova det där man alltid funderat på och viftat bort som en fluga. För att man inte duger. De begränsningarna försvinner när man är sin egen chef och arbetsgivare. Jag ger mig själv jobb, ena veckan river jag en vägg och andra föreläser jag om brudklänningar på Åland! Om man är en dålig chef borde man ta tag i det, lära sig att ge pepp och säga bra jobbat! Bra jobbat Elsa, nu får du åka till Paris mitt i säsongen och fira med en kompis! Nämen tack! Om ni undrar något mer om hur jag jobbar, varför jag sa upp mig, hur det är att vara frilans eller vad som helst angående karriär är det bara att fråga! Jag svarar mitt allra bästa! A little guide to manage as a frilans worker, on how to organize and not be lonely working by yourself!