ELSA BILLGREN
Välkommen till min blogg om inredning, vintage, brudklänningar, Gotland, Mosebacke, loppis och allt som inspirerar. Läs om upp och nedgångar, känslostormar, renovering och tv-programmet Äkta Billgrens.
Annons
Annonssamarbete med Mat.se

Vardagsvego på 20 minuter – spenat, feta och valnötspiroger med couscous

Nu är det dags för nästa inlägg jag gör i samarbete med Mat.se, världens bästa tjänst för oss med småbarn/matidétorka/svaga överarmar/torgskräck eller vem som helst egentligen! Mat.se hjälper ju till, inte bara med att bära hem alla tunga kassar med ikaffe man vill bunkra upp med inför eventuell torka, toarullsberg, tunga kattsandspåsar etc, de är också utmärkta för att göra inhandlingen bättre ur både hälso och miljösunpunkt. Testa deras smarta inköpslista eller gör hela ditt inköp eko med ett klick.

Jag frågade ju er sist vad ni ville läsa om i dessa inlägg och de flesta sa vegetarisk, enkel och god mat för hela familjen som inte är för dyr. Inga problem, I fix! För eftersom Mat.se kommer hem till mig med matkassarna kan jag leta inspiration på Pinterest till er och slipper stå och panika i affären som jag annars gör och komma hem med samma kalkonfalukorv till slut. Idag blir det mycket grönare, enklare och godare! Det blir piroger och couscous, en rätt som bara tar ca 20 minuter att laga.

Förutom dagens recept klickade jag hem världens godaste valnötsbröd, bär, bars jag äter efter träningen, storpack ägg och annat som går åt här hemma. Så skönt att ha förrådet fullt av sånt jag vet vi behöver och använder.

Men nu är det dags för recept! För pirogerna (ca 6 st dvs 3 portioner) behöver man detta:

– 1 rulle smördeg
– en stor näve bladspenat (som jag river itu till mindre bitar med händerna)
– 1 ägg
– 1 pkt fetaost
– en näve valnötter
– salt, peppar, olivolja och en skål

Först stansar jag ut rundlar med en skål. Resten av degen kan man kavla ut igen och göra fler rundlar av.

På varje rundel lägger jag spenat, fetaost, valnötter, salt, peppar och ringlar lite olivolja.

Sen viker jag över dem på mitten och trycker ihop med en gaffel längs med kanten.

Penslar med ett uppvispat ägg.

Och gräddar i ugnen på 200°C i ca 10 minuter. Eller tills de är puffiga och gyllenbruna. Så fina ju!

Medan de sakta svalnar på eftervärmen gör jag couscousen. För ca 3 personer behövs:

– couscous 3 portioner, mängden står på förpackningen
– 2 tomater
– 1/2 gurka
– 1 citron
– 1 kruka mynta
– 1 stor näve bladpersilja
– 2 vitlöksklyftor
– ca 10 soltorkade tomater
– ca 2 msk russin
– oliver som tillbehör
– matlagnings eller turkisk yoghurt som tillbehör
– olivolja, salt och peppar

Jag börjar med att hacka grönsakerna och riva skalet på citronen. Allt detta ska rått ner i den varma couscousen sen. Om det är något nån i familjen inte gillar eller tål går det såklart att byta ut ingredienserna. Couscous kan varieras i oändligheten! Men detta är mina favoritgrejer.

Sen tillagar jag couscousen enligt förpackningen. Jag brukar dock ta lite mer vatten än det står och viktigt här är att inte röra förrän det är helt klart! Alltså, hetta upp saltat vatten till kokande i en kastrull, häll sen ner couscousen och lägg på locket. Vänta länge, gärna 10 minuter innan du rör om. Ringla rejält med olivolja när du vänder runt couscousen och vänd i de hackade grönsakerna. Pressa citron över allt, salta, peppra och vänd couscousen igen. Smaka av. Klicka upp yoghurt i en liten skål. Det går såklart att göra en mer avacerad sås av det men jag tycker det räcker med en skvätt olivolja, salt, peppar och lite krossad valnöt på.

Sen serverar jag de varma pirogerna, som man gärna får doppa i yoghurten, men den ljummna couscousen. Det är så gott med det knapriga salta i pirogerna till de söta russinen och äppliga oliverna. Alla smaker går så bra ihop, och det är så enkelt och snabbt att göra!

Nyttigt, vackert och inte alldeles dyrt heller. Det skulle jag aldrig ha kommit på i mataffären en stressig eftermiddag efter hämtning. Så lyxigt att kombinera praktiskt med kreativt och få maten hem till dörren.

Pirogerna kan man såklart också variera massor! Nästa gång vill jag testa med surkål och vitlöksfräst svamp i. Kanske med skirat smör och fejkon till? Eller varför inte till rödbetssoppa? Mmmm.

Hoppas ni blev vardagsinspirerade och lagar denna enkla vegorätt. Kommentera gärna vad ni vill se framöver och testa gärna Mat.se redan idag! Alla nya kunder får 200kr rabatt när man handlar för 700kr och anger koden BILLGREN. Puss. ?

6 kommentarer till “Vardagsvego på 20 minuter – spenat, feta och valnötspiroger med couscous”

  1. Julia skriver: 31 januari, 2019

    Ska göra nästa vecka!!!


  2. C skriver: 31 januari, 2019

    Aaah ska laga ikvall!!


  3. Mina Larsson skriver: 31 januari, 2019

    Gott. Fick feeling och gör det ikväll. Gjorde dock en stor pirog istället, mindre jobb…


  4. Esther skriver: 01 februari, 2019

    Det där ska jag testa, tack för inspirationen! Nytt år och ny matpepp 🙂 Ett tips är att skära degen i fyrkanter och vika över till trekantiga piroger istället, inte lika snyggt kanske men lättare att inte få degsvinn. Gillar inte att slänga mat 🙂


  5. Annika Knoche skriver: 01 februari, 2019

    Ser gott ut! Sprang till affären men alla smördegsrullar jag hittade innehöll palmolja så jag valde filodeg istället.


  6. Lily Morningstar skriver: 02 februari, 2019

    Uppmanar alla att bojkotta Saltå kvarn. Det är snygga förpackningar men man stöder antivaccinerare och hela Järnaindustrin.


Dela på:
Laddar